Inrichting EHS Westerwolde

Aanmelden nieuwsbrief

Persbericht: Voorbereidingen werkzaamheden Renneborg-Ter Walslage

vrijdag 01 februari 2019

Maandag 4 februari start aannemer Oosterhuis met de voorbereidende werkzaamheden in het gebied Renneborg-Ter Walslage. Half maart geven bestuurders van provincie, gemeente en waterschap, samen met de inwoners van het gebied, het officiële startsein voor de laatste fase van de gebiedsontwikkeling van de Ruiten Aa.

Na afronding in 2020 van dit laatste traject, is de complete herinrichting van de Ruiten Aa een feit en is weer een natuurlijke verbinding met de Wadden tot stand gebracht. Komende weken worden op verschillende plekken in het gebied - tot uiterlijk half maart - struiken en bomen verwijderd. Zo wordt de beekloop weer teruggebracht naar de oorspronkelijke situatie van rond 1960. Na half maart wordt er in verband met de start van het broedseizoen niet meer gekapt.

Werkzaamheden in het gebied

Het gebied is begrensd aan weerszijden van de Ruiten Aa vanaf Ellersinghuizen tot Ter Walslage. In het stroomgebied wordt de waterhuishouding verbeterd. Er worden maatregelen genomen om het water in het dal van de Ruiten Aa langer vasthouden, zodat het in natte periodes langer duurt voordat het water afstroomt naar de Dollard. Door de beek te laten meanderen, slingeren, krijgt natuur kansen om te ontwikkelen en kunnen straks de vissen van en naar hun paaiplekken trekken. Tegelijkertijd legt Oosterhuis wandel- en fietspaden aan en zijn er voor de landbouw in het omliggende gebied ook mogelijkheden. De Ruiten Aa krijgt zijn oude kronkelende loop terug. Vaste stuwen worden daarom vervangen door bodemvallen zodat vissen een vrije doorgang krijgen.

Samenwerken in de streek

Het inrichtingsplan voor het gebied is het resultaat van constructief samenwerken door provincie Groningen, waterschap Hunze en Aa’s, Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten en gemeente Westerwolde. Aannemingsbedrijf Oosterhuis voert het werk uit, ingenieursbureau Royal HaskoningDHV begeleidt de uitvoering en het projectmanagement is in handen van Prolander. Vrijdag 15 maart in de ochtend is het officiële startmoment. Plaats en tijd worden nog bekend gemaakt.

Vragen?

Omwonenden en belangstellenden kunnen met vragen vanaf 7 februari iedere donderdagochtend van 10.00 tot 12.00 uur terecht in de keet op het terrein van Staatsbosbeheer in Sellingen. Contactpersoon voor de werkzaamheden is Henri Wijngaards 06-27060146 van RoyalHaskoningDHV

Geen beschrijving

Projectgroep EHS Westerwolde